Punktowy System Oceniania
PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA
ZACHOWANIA
Regulamin oceniania zachowania ucznia opracowano na podstawie:
· rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015r w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych,
· Statutu Zespołu Szkół
Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady ustalania ocen realizowane są po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.
1. Ustalenia ogólne.
1) Ocena zachowania powinna uwzględniać:
· funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
· respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
· dbałość o honor i tradycje szkoły,
· dbałość o piękno mowy ojczystej,
· dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
Ocena z zachowania zostaje wystawiona po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych.
2) Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na oceny klasyfikacyjne zachowania.
3) Zachowanie ucznia ocenia się następująco:
zachowanie |
skrót literowy |
liczba punktów |
wzorowe |
wz. |
250p. i powyżej(*) |
bardzo dobre |
bdb. |
176p. – 249p. |
dobre |
db. |
90p. – 175p. |
poprawne |
popr. |
51p. – 89p. |
nieodpowiednie |
ndp. |
1p. – 50p. |
naganne |
nag. |
0p. i poniżej |
* Osoba, która uzyskała 40 punktów ujemnych w ciągu jednego semestru, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny wzorowej zachowania w danym semestrze roku szkolnego.
Osoba, która uzyskała 50 punktów ujemnych w ciągu jednego semestru, niezależnie od ilości zdobytych punktów dodatnich, nie może otrzymać oceny bardzo dobrej z zachowania w danym semestrze roku szkolnego.
4) Obowiązkiem każdego nauczyciela i pracownika szkoły jest systematyczne
dokonywanie wpisów do karty obserwacji ucznia, na bieżąco.
5) Za zachowanie ucznia poza szkołą odpowiadają jego rodzice (opiekunowie prawni).
2. Zasady ustalania oceny zachowania ucznia.
1) Obowiązkiem nauczyciela – wychowawcy klasy jest zapoznanie uczniów i ich
rodziców ze szczegółowymi kryteriami oceniania zachowania uczniów oraz
procedurami zawartymi w tym regulaminie:
- podać rodzicom na pierwszym zebraniu,
- notatka w protokole zebrania,
- zapis w dzienniku lekcyjnym – lekcja wychowawcza
- zamieszczenie regulaminu na stronie szkoły
2) Wychowawca klasy ustala ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ucznia uwzględniając:
- liczbę punktów zdobytych przez uczniów w czasie półrocza / roku szkolnego,
3) Nauczyciele wychowawcy dokonują podsumowania punktacji na 1 tydzień przed Radą Klasyfikacyjną w danym półroczu roku szkolnego ( jeśli przed radą klasyfikacyjną dojdzie do naruszenia Regulaminu i Statutu Szkoły incydent ten będzie brany pod uwagę na radzie klasyfikacyjnej)
4) W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna może obniżyć lub podwyższyć ocenę zachowania niezależnie od ilości uzyskanych wcześniej punktów.
5) Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, zgodnie
z rozporządzeniem MEN z dnia 15 czerwca 2015r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z zastrzeżeniem pkt 2.6.
6) Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do siedmiu dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
7) W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny,
dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej
liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
8) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
9) Gdy uczeń zagrożony jest oceną naganną, wychowawca podaje ocenę do wiadomości uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) na miesiąc przed zakończeniem półrocza / roku szkolnego. Pozostałe oceny podane zostają na tydzień przed Radą Klasyfikacyjną.
10) W sytuacji, gdy uczeń dokona rażącego naruszenia zasad zachowania (np. kradzież, bójka z uszkodzeniem ciała, spożywanie alkoholu, palenie papierosów) dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może wystawić ocenę niższą niż proponowaną, w okresie krótszym niż miesiąc przed posiedzeniem Rady Klasyfikacyjnej
11) Wychowawca klasy informuje o ustalonych ocenach zachowania:
- innych nauczycieli – oceny zachowania zostają podane na posiedzeniu klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej,
- uczniów – ustnie
- rodziców – na spotkaniu (wywiadówkach).
12) W sytuacji, kiedy uczeń z przyczyn losowych (np. choroba, pobyt w sanatorium) nie mógł uzyskać odpowiedniej liczby punktów, o ocenie z zachowania decyduje wychowawca, biorąc pod uwagę opinię innych nauczycieli.
3. Szczegółowe kryteria ocen zachowania ucznia
Na początku I i II półrocza uczeń otrzymuje 100 pkt.
Szczegółowe ustalenia dotyczące punktów dodatnich
PUNKTY DODATNIE
Lp. |
Kryteria oceny |
Osoby oceniające |
Liczba punktów |
Częstotliwość |
1 |
Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim |
nauczyciel przedmiotu |
150 |
każdorazowo |
2 |
Finalista konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim |
nauczyciel przedmiotu |
100 |
każdorazowo |
3 |
Udział w etapie konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim (kangur, przyrodnicze, kuratoryjne) z widocznym wkładem pracy dziecka |
nauczyciel przedmiotu |
50 |
każdorazowo |
4 |
Zajęcie I, II lub III miejsca w konkursie pozaszkolnym, międzyszkolnym |
nauczyciel przedmiotu |
40-35-30 |
każdorazowo |
5 |
Udział w konkursie pozaszkolnym, międzyszkolnym z widocznym wkładem pracy dziecka |
nauczyciel przedmiotu |
20 |
każdorazowo |
6 |
Zajęcie I, II, III miejsca w konkursie szkolnym |
nauczyciel przedmiotu |
25-20-15 |
każdorazowo |
7 |
Udział w konkursie szkolnym, z widocznym wkładem pracy dziecka |
nauczyciel przedmiotu |
10 |
każdorazowo |
8 |
Zajęcie I, II, III miejsca w pozaszkolnych konkursach sportowych muzycznych i plastycznych |
nauczyciel przedmiotu |
60-50-40 |
każdorazowo |
9 |
Udział w pozaszkolnych konkursach sportowych, muzycznych i plastycznych z widocznym wkładem pracy dziecka |
nauczyciel przedmiotu |
20 |
każdorazowo |
10 |
Zajęcie I, II, III miejsca w szkolnych konkursach sportowych , muzycznych i plastycznych |
nauczyciel przedmiotu |
50-40-30 |
każdorazowo |
11 |
Udział w szkolnym konkursie sportowym, muzycznym lub plastycznym |
nauczyciel przedmiotu |
20 |
każdorazowo |
12 |
Funkcja w szkole (aktywne działanie) |
Opiekun SU |
30 |
raz w semestrze |
13 |
Kultura osobista- wygląd ucznia zgodny z zapisem w Statucie Szkoły, właściwe zachowanie wobec innych osób |
wychowawca |
30 |
raz w semestrze |
14 |
Postępy w zachowaniu ucznia i jego wysiłek w pracy nad sobą |
wychowawca i grono pedagogiczne |
30 |
raz w semestrze |
15 |
Funkcja w klasie (aktywne działanie) |
wychowawca |
20 |
jednorazowo |
16 |
Udział w uroczystościach szkolnych: - chór, prowadzący, artyści - porządkowi, dekoracje, rekwizyty |
osoba odp. za organizację |
10-30 |
każdorazowo |
17 |
Rozwijanie umiejętności poprzez aktywny udział w szkolnych kołach zainteresowań i innych także poza szkołą (za całe półrocze) |
opiekun koła |
20 |
raz w semestrze |
18 |
Praca na rzecz klasy i szkoły - wolontariat (akcje charytatywne) - systematyczna praca w bibliotece, - dbanie o wystrój i porządek sal - gazetki tematyczne - udział w poczcie sztandarowym: |
wychowawca i grono pedagogiczne |
10
|
każdorazowo |
19 |
Pomoc kolegom w nauce, łagodzenie konfliktów koleżeńskich, właściwa reakcja na agresję innych uczniów |
wychowawca i grono pedagogiczne |
30 |
każdorazowo |
20 |
Punktualność – brak spóźnień |
wychowawca |
10 |
jednorazowo |
21 |
Brak punktów ujemnych w ciągu miesiąca |
wychowawca |
15 |
jednorazowo |
Jeżeli w konkursach nie przyznaje się miejsc, tylko wyróżnienia, to traktuje się to na równi z zajęciem I miejsca.
$14) Szczegółowe ustalenia dotyczące punktów ujemnych
PUNKTY UJEMNE
Lp. |
Kryteria oceny |
Osoby oceniające |
Liczba punktów |
Częstotliwość |
1 |
Bójka: - z uszkodzeniem ciała - szarpanina (popychanie, kopanie) |
nauczyciel wychowawca |
- 75 - 40 |
każdorazowo |
2 |
Namawianie innych do łamania norm i zasad współżycia społecznego, regulaminu szkoły |
nauczyciel wychowawca |
-30 |
każdorazowo |
3 |
Bierne uczestniczenie w aktach agresji |
nauczyciel wychowawca |
-30 |
każdorazowo |
4 |
Kradzież |
nauczyciel wychowawca |
- 70 |
każdorazowo |
5 |
Wyłudzanie pieniędzy lub rzeczy wartościowych |
nauczyciel wychowawca |
- 50 |
każdorazowo |
6 |
Podrobienie podpisu rodzica lub usprawiedliwienia |
nauczyciel wychowawca |
- 50 |
każdorazowo |
7 |
Próba oszustwa (ściąganie) |
nauczyciel wychowawca |
-30 |
każdorazowo |
8 |
Komentowanie i niewykonywanie poleceń nauczyciela na lekcji |
nauczyciel wychowawca |
-20 |
każdorazowo |
9 |
Aroganckie odzywanie się do n-la lub pracowników szkoły |
nauczyciel wychowawca |
-40 |
każdorazowo |
10 |
Wulgarne słownictwo, obraźliwe gesty lub rysunki (także w relacjach z dziećmi) |
nauczyciel wychowawca |
- 50 |
każdorazowo |
11 |
Używanie przezwisk nieakceptowanych przez ucznia, prześladowanie, znęcanie się |
nauczyciel wychowawca |
-50 |
każdorazowo |
12 |
Niestosowne, rażące zachowanie na przerwie, podczas apelu, na wycieczce (zagrażające bezpieczeństwu) |
nauczyciel wychowawca |
-40 |
każdorazowo |
13 |
Przebywanie na przerwach w miejscach niedozwolonych – teren poza szkołą |
nauczyciel wychowawca |
-30 |
każdorazowo |
14 |
Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi i innych niebezpiecznych przedmiotów lub substancji np. petardy, e-papierosy, itp. |
nauczyciel wychowawca |
-50 |
każdorazowo |
15 |
Korzystanie z telefonów komórkowych na terenie szkoły |
nauczyciel wychowawca |
-50 |
każdorazowo |
16 |
Umyślne niszczenie: - mienia szkolnego - rzeczy kolegów, pracowników szkoły |
nauczyciel wychowawca |
-30 |
każdorazowo |
17 |
Opuszczanie lekcji bez usprawiedliwienia, ucieczka |
nauczyciel wychowawca |
-50 |
każdorazowo |
18 |
Spóźnianie się na lekcje |
nauczyciel wychowawca |
-5 |
każdorazowo |
19 |
Godziny nieusprawiedliwione 1 h |
wychowawca |
-5 |
każdorazowo |
20 |
Brak obuwia zmiennego |
nauczyciel wychowawca |
-20 |
każdorazowo |
21 |
Niestosowny, wygląd niezgodny z zapisem w statucie szkoły (makijaż, biżuteria-zagrażająca bezpieczeństwu, fryzura) |
nauczyciel wychowawca |
-10 |
każdorazowo |
22 |
Samowolne jedzenie, picie oraz żucie gumy na lekcji |
nauczyciel wychowawca |
- 5 |
każdorazowo |
23 |
Niewywiązywanie się z podjętych zobowiązań i funkcji |
nauczyciel wychowawca |
-10 |
każdorazowo |
24 |
Uciążliwe przeszkadzanie na lekcjach (chodzenie w trakcie lekcji, rzucanie papierkami, notoryczne odpowiedzi bez podnoszenia ręki, rozmowy z kolegami) |
nauczyciel wychowawca |
-10 |
każdorazowo |
25 |
Zachowanie negatywne w czasie dowozu do i ze szkoły |
nauczyciel wychowawca |
- 10 |
każdorazowo |
26 |
Ujawnienie zjawiska cyberprzemocy |
wychowawca pedagog |
-70 |
każdorazowo |
27 |
Inne skandaliczne nieprzewidziane zachowanie ucznia (spożywanie alkoholu, palenie papierosów, rozprowadzanie narkotyków itp. używek i materiałów pornograficznych) |
wychowawca |
-100 |
każdorazowo |