Artykuły
Biologia
Biologia
I. Podstawa prawna
Przedmiotowy system oceniania z biologii w gimnazjum opracowany został w oparciu o:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów
i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046).
2. Podstawę programową z biologii.
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania w Gimnazjum w Boleszkowicach
II. Program nauczania oraz obowiązujące podręczniki
Program nauczania biologii w gimnazjum „Świat biologii”.
Podręczniki:
Klasa II |
Klasa III Tytuł: „Świat biologii”Wydawnictwo: Nowa Era |
|
III. Cele ogólne oceniania
- rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z biologii i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu biologicznym,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
- dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
- Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
- Przy jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo:
- praca klasowa – 2 oceny
- odpowiedź ustna, sprawdzian lub kartkówka – 1 ocena
- aktywne uczestnictwo w lekcji (5 „+” = ocenie bardzo dobrej)
- zeszyt ćwiczeń, zadanie domowe lub praca dodatkowa – 1 ocena
- Przy dwóch godzinach lekcyjnych
- praca klasowa – 2 oceny
- odpowiedź ustna – 1 ocena
- kartkówka lub sprawdzian – 1 ocena
- aktywne uczestnictwo w lekcji (5 „+” = ocenie bardzo dobrej)
- zeszyt ćwiczeń, zadanie domowe lub praca dodatkowa – 1 ocena
- Skala ocen
- celująca
- bardzo dobra
- dobra
- dostateczna
- dopuszczająca
- niedostateczna
- Kryteria oceniania
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
-prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią biologiczną, potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,
-formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
-wykorzystuje wiedze zdobytą na innych przedmiotach,
-bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
-wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,
-bierze udział w konkursach biologicznych na terenie szkoły i poza nią.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
-potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
-bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,
-potrafi samodzielnie wykonywać preparaty mikroskopowe i opisywać je
-prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawna terminologią biologiczną,
-aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :
-opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone,
-potrafi stosować zdobyta wiedze do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
-udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,
- jest aktywny na lekcji.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :
-opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i poza szkolnych,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności
-z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie, tablice, wykresy,
-wykazuje się aktywnością na lekcji stopniu zadowalającym,
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń :
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
-wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela,
-z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,
-wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
-jest mało aktywny na lekcji,
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
-nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą
programową, koniecznymi do dalszego kształcenia,
-nie potrafi posługiwać się przyrządami biologicznymi,
-wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,
-nie podejmuje próby rozwiązywania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
-wykazuje się bierną postawą na lekcji .
- Zasady oceniania
100 – 95 % |
- ocena celująca |
94 – 80 % |
- ocena bardzo dobra |
79 – 65 % |
- ocena dobra |
64 – 50 % |
- ocena dostateczna |
49 – 35 % |
- ocena dopuszczająca |
34 – 0 % |
- ocena niedostateczna |
- Klasyfikowanie semestralne i roczne
Klasyfikowanie semestralne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
opracowała Helena Śpiewak