Wychowanie fizyczne - szkoła podstawowa
Kryteria oceniania z wychowania fizycznego
w Zespole Szkół w Boleszkowicach
Kryteria oceniania określają nauczyciele wychowania fizycznego zgodnie ze "Statutem Szkoły", "Wewnątrzszkolnym systemem oceniania", "Planem wychowawczym szkoły" i tradycjami szkoły w zakresie szeroko rozumianej kultury fizycznej (zgodnie z podstawą programową – poziom podstawowy i rozszerzony) przedmiotu wych.fizyczne.
Przy wystawianiu oceny semestralnej lub końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę podstawowe płaszczyzny oceniania i dodatkowe czynniki uwzględniające postępowanie ucznia w procesie nauczania i uczenia się wychowania fizycznego, a także zaangażowanie ucznia(aktywność) na lekcji wych.fiz.
Ocena z wychowania fizycznego
Szkoła podstawowa IV-VIII
SCHEMAT OCENIANIA
Ocena z wychowania fizycznego |
Zajęcia klasowo-lekcyjne |
Zajęcia do wyboru |
Wysiłek wkładany przez ucznia (zaangażowanie, postawa) |
Systematyczny udział w zajęciach |
Aktywność na rzecz szkoły i kultury fizycznej |
Umiejętności ruchowe zawarte w podstawie programowej |
Wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej |
Zachowanie na zajęciach |
Czynniki dodatkowe - podwyższające ocenę semestralną lub końcoworoczną:
- Reprezentowanie szkoły w zawodach szkolnych, międzyszkolnych.
- Udział w nieobowiązkowych pozalekcyjnych zajęciach rekreacyjno - sportowych
- Aktywny udział w lekcji wych.fizycznego (zaangażowanie na lekcji)
Czynniki dodatkowe - obniżające ocenę semestralną lub końcoworoczną:
- Brak zaliczenia ze sprawdzianów obowiązujących na danym etapie nauczania.
- Brak stroju na lekcjach wych. Fizycznego
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Prezentuje wybitny poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej znacznie wykraczający poza program nauczania. (poziom rozszerzony).
- Jest aktywny podczas lekcji, bardzo chętnie i z zaangażowaniem wykonuje polecenia nauczyciela, a także samodzielnie doskonali swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.
- Swoją postawą do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany, koleżeński, posiada prawidłowe nawyki higieniczno - zdrowotne, zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
- Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy i potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
- Wykazuje się bardzo dobrą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
- Aktywnie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych, godnie reprezentuje szkołę w (szkolnych, powiatowych, wojewódzkich) zawodach sportowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Prezentuje wysoki poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w pełnym zakresie przewidzianym programem nauczania-poziom rozszerzony( dla danej klasy).
- Jest aktywny podczas lekcji, chętnie i z zaangażowaniem wykonuje polecenia nauczyciela, samodzielnie doskonali swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.
- Swoją postawą i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany, koleżeński, posiada prawidłowe nawyki higieniczno - zdrowotne, zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
- Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy i potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
- Wykazuje się dobrą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
- Aktywnie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Prezentuje dobry poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w zakresie przewidzianym programem nauczania –podstawa programowa(poziom podstawowy).
- Jest aktywny podczas lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela, stara się samodzielnie doskonalić swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.
- Swoją postawą i stosunkiem do przedmiotu nie budzi większych zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany, koleżeński, posiada prawidłowe nawyki higieniczno - zdrowotne, zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
- Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy, zawsze potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
- Wykazuje się dobrą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
- Sporadycznie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych.
Ocenę dostateczną i dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Prezentuje słaby poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w zakresie podstawowych wymagań przewidzianych programem nauczania.
- Nie wykazuje się aktywnością podczas lekcji, niechętnie wykonuje polecenia nauczyciela, nie wykazuje starań w kierunku samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności koordynacyjno-ruchowej.
- Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzi pewne zastrzeżenia. Jest mało zdyscyplinowany, jego nawyki higieniczno - zdrowotne przedstawiają pewne braki, nie zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
- Szanuje szkolny sprzęt sportowy, lecz nie potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
- Wykazuje się słabą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
- Nie uczestniczy w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Prezentuje bardzo słaby poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w zakresie uniemożliwiającym realizację podstawy programowej.
- Nie przejawia żadnej aktywności podczas lekcji, nie wykonuje poleceń nauczyciela, nie widzi potrzeby samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności koordynacyjno-ruchowej.
- Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzi wiele zastrzeżeń. Jest niezdyscyplinowany, nie posiada prawidłowych nawyków higieniczno - zdrowotnych, regularnie nie posiada właściwego ubioru na lekcji WF.
- Niszczy szkolny sprzęt sportowy, nie potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
- Nie zna przepisów gier sportowych i nie potrafi pomóc przy organizacji zawodów sportowych.
- Nie uczestniczy w żadnych dodatkowych formach aktywności ruchowej w szkole.
- Przeszkadza w prowadzeniu lekcji wych.fizycznego.
Kryteria oceniania wprowadzono na rok szk.2017/2018
Szkoła Podstawowa
klasy IV-VIII
Normy na poszczególne oceny z wybranych konkurencji
klasa |
wiek |
Dziewczynki |
Chłopcy |
||||||||||||
ocena |
60m |
600m |
PP |
PL |
SwZ |
Ż |
60m |
600/1000 |
PP |
PL |
SwZ |
Ż |
|||
IV |
10 |
celująca b.dobra dobra dostateczna |
10.5 10.7 11.2 11.7 |
2.40 2.45 2.58 3.13 |
20 15 10 7 |
4.2 3.6 3.2 2.8 |
110-… 100-105 90-95 80-85 |
5 4 3 1 |
10.1 10.3 10.7 11.1 |
2.26/4.17 2.36/4.23 2.48/4.35 3.034.47 |
30 25 20 15 |
4.8 4.3 3.9 3.5 |
120-… 110-115 100-105 90-95 |
16 8 5 3 |
|
V |
11 |
celująca b.dobra dobra dostateczna |
10.2 10.5 11.0 11.5 |
2.37 2.24 2.57 3.12 |
25 20 15 10 |
4.9 4.2 3.7 3.2 |
115-… 105-110 95-100 85-90 |
6 5 4 2 |
9.7 101 10.6 11.0 |
2.22/4.08 2.30/4.17 2.42/4.24 2.56/4.40 |
35 30 25 20 |
5.6 4.8 4.3 3.8 |
125-… 115-120 105-110 95-100 |
20 10 7 4 |
|
VI |
12 |
celująca b.dobra dobra dostateczna |
9.9 10.1 10.6 11.1 |
2.34 2.37 2.50 3.05 |
30 25 20 15 |
5.5 4.9 4.4 3.9 |
120-… 110-115 100-105 90-95 |
7 6 5 3 |
9.3 9.7 10.2 10.7 |
2.17/3.59 2.27/4.08 2.35/4.19 2.43/4.30 |
40 35 30 25 |
6.7 5.6 5.1 4.6 |
120-… 110-115 100-105 90-95 |
24 12 8 5 |
|
VII |
13 |
celujaca b.dobra dobra dostateczna |
9.8 9.9 10.4 10.9 |
2.33 2.34 2.49 3.04 |
35 30 25 20 |
6.2 5.5 5.0 4.5 |
125-… 115-120 105-110 95-100 |
8 6 5 3 |
8.9 9.3 9.8 10.3 |
3.51 3.59 4.11 4.23 |
45 40 35 30 |
8.2 7.6 6.5 5.5 |
130-… 120-125 110-115 100-105 |
30 15 11 6 |
|
VIII |
14 |
celująca b.dobra dobra dostateczna |
9.7 9.8 10.3 10.8 |
2.32 2.33 2.48 3.03 |
40 35 30 25 |
6.4 6.2 5.7 5.2 |
130-… 120-125 110-115 100-105 |
9 7 5 3 |
8.7 8.9 9.4 9.9 |
3.45 3.51 4.03 4.15 |
50 45 40 35 |
9.1 8.5 7.6 7.0 |
135-… 125-130 115-120 105-110 |
36 18 13 8 |
|
60m- bieg na dystansie 60m, 600/1000m-bieg na dystansie 600/1000m, PP-rzut piłką palantową, PL-rzut piłką lekarską, SwZ-skok wzwyż ,Ż-żonglerka piłką